luni, 1 februarie 2010

Leapsa ”lecturistica”...de la Ioana preluare:)

1. Cand cititi, pentru a marca locul unde ati ramas cu lectura, folositi semne de carte sau indoiti paginile?

Imi sunt atat de dragi cartile, incat nu-mi permit sa le ”ranesc” (au si ele simtire, sunt sigura!). Cat despre semnele de carte...am o gama vasta...demna (sau nu) de notiune...respectiv, bilete RATB, cartele de metrou, bucatele de hartie, post-it-uri (dar deja evoluam!), pixuri, nasturi, agrafe,etc...A nu se deduce din cele mai sus expuse ca nu detin si semne de carte ”veritabile”, numai ca..nu-mi amintesc pe unde le las... Unul, in mod special, mi-e foarte drag (l-am primit cadou din Turcia de la o fosta colega de facultate, Corina. Are un imprimeu special, e foarte ”ochios”. Acum e parasit, saracutul, in ”Imaginea inconstienta a corpului” - F. Dolto...Fug sa-l recuperez!!

2. Ati primit in ultimul timp o carte drept cadou si daca "da" care a fost aceasta?

Din pacate nu, dar nu-s trista, pentru ca imi place sa-mi aleg singura ”prietenele”, in functie de starea mea de spirit, de preferinte...Ultimele achizitii sunt ”Gluma” - M. Kundera si ”Jurnalul unui an prost”- J.M. Coetzee (ambele excelente)...Si totusi, acum imi amintesc ca, de ziua mea, (pot sa folosesc ”ultimul timp” dupa propria-mi perceptie, nu ?) am primit o carte care m-a incantat prin candoare si atmosfera speciala: ”Fata cu cercel de perla”(trebuie sa recunosc ca a venit la pachet cu un set de perlute absolut minunate, pe care ”Marguerite ”din mine le adoraaaa!!! - nb.Faust - Gounod). Multumesc, Andreea!

3. Cititi in baie?

Hmm....rar carti! Reviste, brosuri si alte prospecte... da:-)

4. V-ati gandit vreodata sa scrieti o carte si daca "da" care ar fi fost aceasta?

Cochetez cu ideea de cand ma stiu...Imi este foarte drag jocul de-a cuvintele si nu duc lipsa de idei. De aici insa pana la a scrie o carte, distanta e mare...Nu am inca experienta si ”maturitatea” necesare sa ”prind” in insectar - coerent si suficient de convingator - ”fluturii” care-si urmeaza zborul primavaratic si neintrerupt prin mintea mea....De ce sa-i tulbur? Frumusetea consta tocmai in faptul ca sunt liberi...

5.Ce credeti despre colectiile de carte de la noi?

O idee buna in esenta...Am insa cateva rezerve, care tin de ”culturalizarea in masa”....vezi postarea mea ”Romania citeste, frate!”

6. Care este cartea preferata?

Intrebare ”cliseu”...de care ma feresc intotdeauna, pe cat posibil, din dorinta de a nu fi nedreapta.... Fiecare carte vorbeste...Important e sa asculti!

Si totusi...in topul preferintelor mele se afla un ”clasic” (cum altfel?) - Dostoievski, cu a sa biblie ”Fratii Karamazov”.

Ma simt deja vinovata (pentru singura nominalizare!) asa ca ma grabesc spre urmatoarea intrebare...

7. Va place sa recititi unele carti si care ar fi acestea?

Am presimtit ca exista o legatura intre intrebarile 6 si 7 :D....Deloc intamplator, ”Fratii Karamazov” e mereu recitita, regandita, reintegrata, redigerata, re-memorata (anumite pasaje, desigur!)

In vacantele copilariei obisnuiam sa recitesc ”La Medeleni” probabil pentru calmul si familiaritatea specifice scriiturii. Simteam deja mirosul gutuilor si gustul de dulceata din ”cheseaua” copiilor...In plus, Monica, Olguta si Danut erau prietenii mei, doar am crescut impreuna:)!

8. Ce parere ati avea de o intalnire cu autorii cartilor pe care le apreciati si ce le-ati spune?

Prefer sa calatoresc prin lumea propusa de autori in cartile lor...Si ei sunt oameni, pana la urma, ...si uneori pot aparea surprize... Pe de alta parte, cei care SCRIU au atingerea divinului, pe care e imposibil sa nu o ”simti”, daca ai sansa de a te afla in preajma lor chiar si pentru cateva clipe. Asadar....discutabil!

9. Va place sa vorbiti despre ceea ce cititi si cu cine?

Cu drag! Imi place sa vorbesc in primul rand cu mine despre anumite carti care imi marcheaza trecerea - realmente! Sunt mereu dornica sa impartasesc ”miracolele”lecturii....(sunt si usor exaltata in sensul asta! Noroc ca sunt inteleasa:)) Sau cel putin asa-mi place sa sper!

10. Care sunt motivele care va determina sa alegeti o carte pe care sa o cititi?

Autorul, titlul, mirosul, starea mea, editura(uneori) si alti ”n” factori, nu neaparat in ordinea prezentata:)

11. Care credeti ca este o lectura "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie sa o citeasca?

Imi asum riscul de a sufoca lumea cu ”Fratii Karamazov”. Merita!!! e o ”moarte” frumoasa si mareata! Pe cuvant de impatimit!!!

12. Care este locul preferat pentru lectura?

Oriunde imi pot crea o oaza a mea, cu liniste, calm, caldura (neaparat!), un ceai, arome speciale...Utopic vorbind.

Importanta insa e lectura. Daca ma captiveaza, putin importa locul....

13. Cand cititi ascultati muzica sau lecturati in liniste?

Cartile au propria muzica....”Prietenele” mele nu sunt mute....striga, rad, plang, canta, fredoneaza, se agita, implora, nu-mi place sa le bruiez...

14. Vi s-a intamplat sa cititi carti in format electronic?

Da, insa, cu riscul de a parea demodata, prefer cartile materiale, ”vii”, ”rasfoibile”, cu miros... Cititul imi antreneaza toate simturile si atunci...e putin frustrant sa nu le pot atinge/simti concret.

15. Cititi numai carti cumparate sau si pe cele care sunt imprumutate?

Indiferent de sursa, citesc cu acelasi nesat si cu aceeasi ”nebunie”. Daca insa fac pasiuni (si daaaa, se cam intampla!!!), prefer sa stiu ca intr-un coltisor din casa mea ma asteapta ”linistite” si ”fidele”.

16. O carte este pentru mine...Cum ati descrie o carte?

Un univers...(da, stiu, cliseu!)....dar e UNIVERSUL MEU!! (m-am salvat:)

Se pare ca ”leapsa” a luat sfarsit...Deja ma obisnuisem...si trebuie sa recunosc ca mi-a placut!

Multumesc, Ioana pentru ”stafeta”! Sper sa ”se ia” si de la mine mai departe. Carmina, Andreea? Ce ziceti?:)

Un comentariu:

Ioana spunea...

hihihi, bag seama ca ai fost prompta :-) faine raspunsuri, bravos! p.s. poate o mobilizezi tu pe andreea, ca eu n-am reusit inca :-P